Jolanta Deredas
25.01.2005r
Cele lekcji:
a) roztworami wodnymi i ich stężeniem
- wykazuje się znajomością i rozumieniem pojęć :
· rozpuszczanie,
· rozpuszczalnik,
· substancja rozpuszczona,
· roztwór nasycony i nienasycony,
· rozpuszczalność,
· stężenie roztworu,
- opisuje różnice pomiędzy roztworem właściwym zawiesiną;
- podaje metody rozdzielania składników roztworów właściwych i zawiesin
b) uczeń opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych ich zastosowania :
- opisuje przyczyny powstawania najbardziej powszechnych zanieczyszczeń środowiska naturalnego;
c) uczeń przedstawia i wyjaśnia zjawiska i procesy chemiczne :
- określa jakościowo wpływ różnych czynników na przebieg reakcji chemicznych.
2. Uczeń wykorzystuje i przetwarza informacje:
a) odczytuje i analizuje informacje przedstawione w formie :
- tablic chemicznych, tabeli, wykresu, schematu, rysunku ( odczytuje i interpretuje informacje z tablic chemicznych, wykresów i tablic rozpuszczalności );
b) uzupełnia brakujące informacje na podstawie analizy tablic chemicznych, tabeli, wykresu, schematu, rysunku i tekstu :
- uzupełnia brakujące dane na podstawie informacji podanych w formie :
· rysunków przedstawiających przebieg doświadczeń,
· wykresów,
· tablic chemicznych,
· tabel;
c) selekcjonuje, porównuje informacje :
- dokonuje selekcji i analizy informacji podanych w formie :
· rysunków przedstawiających przebieg doświadczeń,
· wykresów,
· tablic chemicznych,
· tabel;
d) przetwarza informacje według podanych zasad :
- konstruuje schematy, rysunki, tabele, wykresy
· konstruuje wykresy wg podanych zależności ;
· przedstawia przebieg doświadczeń w postaci schematycznych rysunków ;
· konstruuje tabele prezentujące określone dane ;
- formułuje opisy przedstawionych zjawisk, procesów :
· opisuje słowami lub za pomocą rysunku ( schematu ) przebieg doświadczeń, zjawisk, lub procesów ;
e) wykonuje obliczenia chemiczne :
- oblicza masę substancji, rozpuszczalnika i roztworu, objętość rozpuszczalnika i roztworu, gęstość roztworu, mając odpowiednie dane.
3. Uczeń rozwiązuje problemy, tworzy i interpretuje informacje:
a) wyjaśnia przebieg zjawisk spotykanych w życiu codziennym, posługując się wiedzą
chemiczną w korelacji z innymi naukami przyrodniczymi ;
b) planuje typowe eksperymenty i przewiduje obserwacje :
- projektuje metody rozdzielania składników mieszanin, w tym roztworów właściwych
i zawiesin,
- projektuje doświadczenia prowadzące do otrzymywania roztworów nasyconych i
nienasyconych.
Cele opracowane na podstawie standardów wymagań egzaminacyjnych.
Metoda pracy:
- eksperyment poznawczy,
- metoda naprowadzająca z wykorzystaniem krzywych rozpuszczalności,
- metoda aktywizująca uczniów.
Formy organizacyjne zajęć:
- praca jednolita indywidualna i grupowa uczniów.
Środki dydaktyczne:
- rzutnik i foliogramy,
- odczynniki chemiczne,
- arkusz pracy ucznia.
Tok lekcji
- przypomnienie wiadomości z gimnazjum – roztwór, rozpuszczalnik, rozpuszczanie, krystalizacja ;
- określenie pojęć : roztwór, rozpuszczalnik, rozpuszczalność, substancja rozpuszczona,
- sporządzanie i porównywanie różnych mieszanin,
- pomiar właściwości fizykochemicznych wody i roztworów,
- eksperymenty chemiczne,
- analiza wyników eksperymentów chemicznych.
.
- kryteria podziału roztworów,
- roztwory spotykane w życiu codziennym.
Praca domowa:
a) gęstość w temperaturze pokojowej wynosi około 1 g / cm3 ,
b) krzepnie w temperaturze 0 0C,
c) miesza się z benzyną w stosunku 1/3,
d) reaguje z metalami szlachetnymi,
e) jest rozpuszczalnikiem polarnym,
f) w temperaturze 4 0C ma najmniejszą gęstość.
Konsultacja metodyczna:
doradca metodyczny chemii
Małgorzata Urbanowicz